Investera i en bra säkerhetsutrustning

Motorcykeljacka, hjälm och handskar

Motorcykeljacka, hjälm och handskar

Inom knuttekulturen finns idag ett talesätt som lyder: ”Det är inte frågan om, utan när du vurpar första gången.” Med detta talesätt menar man att säkerheten kommer först och att man alltid ska vara förberedd och välklädd när man stiger upp på motorcykeln, oavsett väder och distans.

Som motorcykelförare är du ständigt utsatt för externa risker. Till skillnad från en bil som skyddar föraren med dess ”väggar”, har motorcyklister inte samma säkerhetsutrustning och därför måste du som förare istället skydda dig genom andra skyddsnämnare i form av kläder, hjälm och annan skyddsutrustning. Här tänkte vi presentera de viktigaste skydden som du bör använda för att garantera en säkrare körning.

Hjälm

Tecknad motorcykelhjälm

Omfattande studier har visat att vid motorcykelolyckor så är skallskor fem gånger så stor utan hjälm som med. Enligt svensk lag är det obligatoriskt att använda hjälm när du kör ett motorcykelfordon, och enligt studierna kan du nog förstå varför. Den svenska lagen om hjälm omfattar såväl förare som passagerare och är idag antagligen den viktigaste nämnaren för din säkerhet.

Att köpa motorcykelhjälm är inte så lätt som man kan tro. Det finns mängder av olika nämnare som är avgörande för hur väl hjälmen skyddar vid eventuella olyckor.

När du köper en MC-hjälm ska denna självklart vara godkänd inom EU:s riktlinjer. I dagsläget är det ett flertal hjälmar som är godkända inom EU, men inom en snar framtid tros det endast vara integralhjälmen som kommer vara den prioriterande inom ämnet. Viktigt att ha i tanken när man köper en hjälp är:

  • Form och storlek
  • Trivsel
  • En säker och godkänd modell

Det är även viktigt att köpa en hjälm som inte utsätts för skador. Därför bör du undvika att köpa en begagnad hjälm och istället satsa på en ny och oanvänd sådan.

Inom integralhjälmen finns det tre olika modeller:

  • Klassiska – med denna hjälm kan endast visiret öppnas.
  • Öppningsbara – här är hela fronten uppfällbar, inte bara visiret.
  • Crossen – denna hjälm har inget visir utan måste kompletteras med MC-glasögon. Dock förses denna typ av en framskjutande underdel som gör det lättare att andas vid ansträngning. Denna hjälm är dock mer anpassad vid crossporten och kanske inte den mest lämpliga vid lugn landsvägskörning.

Integralhjälmen anses idag vara den bäst skyddande hjälmen vid olyckor och dessutom ger denna bäst skydd mot vind och väder. Dock är det många som anser att dessa typer av hjälmar ger sämre sikt och frihet i form av nedsatt syn åt sidorna, avskärmning från omvärlden samt att vid kall/fuktig väderlek immar visiret lätt igen.

Motorcykelkläder och skydd

Att köpa motorcykelkläder är ett kapitel i sig men här presenterar vi vad du bör tänka på när du ska införskaffa rätt typ av skydd. När det kommer till skyddskläder finns det idag spridda åsikter vad man bör införskaffa. En del anser att man bör använda lösa skydd, i form av ryggskydd och knäskydd, medan andra menar att det funkar minst lika bra att köpa kläder som har dessa skydd insydda i tyget.

En inbyggd skyddsutrustning innebär att du köper motorcykelkläder där ryggskydd, knäskydd, armbågsskydd och liknande är inbyggda i själva kläderna. Det kan med andra ord handla om jackor med inbyggda ryggskydd och byxor som är utrustade med knäskydd som sytt in under tyget.

Ett löst skydd köper man separat och är alltså inte inbyggda i kläderna. När det kommer till lösa skydd finns det olika varianter men ryggskydd, knäskydd och armbågsskydd är att föredra.

Även airbagsvästar finns och har blivit mycket populära på senare år. Airbagvästar är uppblåsbara skyddsvästar som ger skydd för både nacke, bröst och rygg, men även ge skydd för svanskotan beroende på modell.

Lösa eller inbyggda skydd?

Vad är då bäst; lösa skydd eller inbyggda skydd? Idag anses det vara bäst att köpa lösa skydd då dessa är mer effektiva och skyddar bättre vid eventuella vurpor eller andra olyckor. Eftersom kläder ofta rör på sig så kan skyddet förflyta sig och inte skydda som det ska vid en eventuell olycka, medan det fasta skyddad är direkt fastsatt på de utsatta områdena.

Handskar

Även om det inte är obligatoriskt att använda skyddshandskar när man kör motorcykel är detta ändå att rekommendera. Det faktum att händerna är bland det svåraste att reparera efter en olycka talar nog för sig själv.

Att tänka på när man köper ett par motorcykelhandskar är att införskaffa ett par i slitstarkt skinnmaterial eller syntetmaterial, som dessa bör vara med kevlarförstärkning. Anledningen till detta är att vid en vurpa är det nästintill omöjligt att sätta ner händerna i asfalt och man jämför detta med att sätta händerna mot en slipskiva i full fart. Du kan nog föreställa dig resultatet, och hur händerna kan se ut efter en sådan olycka.

Utöver att skydda händer mot eventuella vurpor skyddar handskar även mot kyla och regn, stenskott, bin, getingar och andra insekter eller föremål som flyger omkring. Tänk dock på att inte köpa ett par för klumpiga handskar som hindrar dig att hantera handreglagen. Det kan även vara en idé att köpa olika handskar för olika årstider.

MC-stövlar

Ett motorcykel stövlar

Precis som händerna är även fötter och underben utsatta vid eventuella olyckor. Att införskaffa ett par MC-stövlar är därför en investering för din säkerhet. Det allra flesta stövlar är huvudsakligen i läder, men kan även förekomma i andra syntetiska material.

Vilken typ av motorcykelstövel du vill köpa är självklart en smakfråga men det kan vara bra ha följande nämnare i tanken:

  • Om du även kommer gå mycket i skorna kan det vara bra att tänka på dess passform och bekvämlighet för att undvika eventuella skavsår och andra obekvämligheter.
  • Kör du i alla väderlekar kan det vara smart att köpa en sko som är vattentätt men som även håller kyla och vind utanför.
  • Skorna bör skydda mot eventuella olyckor. Rådfråga i butiken om du är osäker.

Övrig skyddsutrustning

Utöver det ovannämnda skyddsutrustningar rekommenderar vi dig även att införskaffa följande:

  • MC-glasögon
    Skulle du använda en öppen MC-hjälm, som därmed inte försetts med ett visir, är det viktigt att använda MC-glasögon. Anledningen är självklart för att skydda ögonen mot eventuella stenskott, flygande insekter, och andra flygande föremål. Det är viktigt att glasögonen har ett splitterfritt glas som inte krossas eller repas på ett vis som försämrar din sikt eller stör din körning.
  • Regnskydd
    Att motorcykeln inte skyddar mot regn är ett faktum, och det är därför en god idé att införskaffa ett bra regnställ. Att använda regnoverall är nog det smidigaste, då hela kroppen skyddas av ett och samma klädesplagg och du slipper oönskade glipor. Att även välja ett regnställ i starka färger är att fördra då regn ofta försämrar siktet för bilister.
  • Reflexer och reflexväst
    Som motorcykelcyklist är man högst utsatt vid mörkerkörning. Det är därför viktigt att du förser dig och ditt fordon med reflexer. Att köra med en reflexväst är ett mycket bra alternativ. Tänk dock på att reflexer är en ”färskvara” och dessa bör därför bytas ut efter varje säsong.

Andra bra tillbehör att ha för att säkra ditt fordon

Trehjuling fastspänd i en stolpe

”Bra att ha”-prylar finns det gott om när det kommer dig och din motorcykel. Utöver en god skyddsutrustning, som skyddar dig från eventuella skador, kan det även vara en god idé att införskaffa andra säkerhetsprodukter.

Säkerhetslås

Att förse dig och ditt fordon med ett rejält lås är att rekommendera för att undvika stölder. Här rekommenderas det att du köper ett lås som godkänds av Stöldskyddsföreningen och därmed även godkänts av försäkringsbolagen. Idag är det Abus som är det dominerande låset och även om ett sådant säkerhetslås kan kosta en hel del är det värt att införskaffa.

Vajerlås

Även vajerlås är att föredra och alltid bra att ha med sig då du både snabbt och smidigt kan låsa fast hjälm och annan utrustning vid ditt fordon.

Kapell

Om du inte har ett garage, eller annat skydd för ditt fordon, kan ett kapell vara ett gott alternativ för att skydda din motorcykel vid parkering.